PETER KIM “SULL’ORLO DELLA FORMA” AL MUSEO BILOTTI DI ROMA

0
691
Peter Kim__Senza Titolo, 2015, olio su tela, 215 x 400 cm

Sull’orlo della forma con l’artista coreano Peter Kim al Museo Bilotti di Roma.

Pensiamo alle forma dei vasi e a delle matasse informi. Per Peter Kim la forma del Vaso è l’archetipo che contiene la memoria del mondo.

Dove confluiscono finito e infinito.

Siamo così ai bordi del reale, tra figura e vuoto.

Perchè un vaso che contiene è un momento senza tempo.

Peter Kim_Senza Titolo, 2016, olio su tela, 152 x 122 cm

Ed è questa è la poetica di Peter Kim.

Un artista ancora poco conosciuto in Italia, che realizza opere di grandi dimensioni (anche di 4 metri) dove disegna linee, tipo un mantra visivo, e intreccia fili con un’ ossessione gestuale.

Io credo che gli artisti che lavorano sempre sugli stessi temi e con le stesse tecniche, riescano ad approfondire il loro messaggio, fino all’estremo, proprio come riesca a fare Peter Kim.

 

Peter Kim _ Senza Titolo, 2011 tecnica mista su tela, 162 x 130 cm

Sull’orlo della forma è una mostra che si legge come una ragnatela d’artista.

Peter Kim cattura il reale: la memoria, le fratture del tempo e le sollecitazioni del presente.

Per questa mostra al Museo Bilotti, la curatrice  Maria Giovanna Musso aveva raccolto opere di Peter Kim sul tema del vaso. Poi aveva inserito anche una serie di disegni e di opere materiche fatte di matasse informi e colorate.

Il catalogo relativo alla mostra è con i testi di Maria Giovanna Musso e Vittoria Biasi.

 

Visual Mantra Peter Kim al Museo Bilotti di Roma Mycultureinblog
Peter Kim ph. Claudio Panunzi

Ecco la biografia di Peter Kim

E’ nato nel 1967 (Corea del sud), si diploma nel 1998 all’École Nationale Superieur des Arts Plastiques (Marsiglia) e nel 2000 alla National Superior Diplome of Plastic Expression (Marsiglia), prosegue con un Culture Course a Berlino per ricerche su Max Ernst. Vive e lavora a New York. Le sue opere fanno parte di importanti collezioni pubbliche museali e conta diverse mostre personali e collettive a Hong Kong, New York, Nizza, Parigi, Seoul, Belgrado, Strasburgo, Merida (Mexico).

Conoscete questo artista?

Sull’orlo della forma

Museo Carlo Bilotti – Aranciera di Villa Borghese, Viale Fiorello La Guardia 6, Roma

Apertura al pubblico 22 giugno – 4 novembre 2018

Da martedì a venerdì ore 13.00 – 19.00 Sabato e domenica ore 10.00 – 19.00
Dal 1 ottobre è in vigore l’orario invernale
Da martedì a venerdì ore 10.00 – 16.00 Sabato e domenica ore 10.00 – 19.00
(Ingresso consentito fino a mezz’ora prima dell’orario di chiusura)

Biglietti Ingresso gratuito

Promossa da Roma Capitale, Assessorato alla Crescita culturale – Sovrintendenza Capitolina ai Beni Culturali

A cura di Maria Giovanna Musso

Info Mostra Info 060608 (tutti i giorni ore 9.00 – 19.00) www.museocarlobilotti.it; www.museiincomune.it

PRESS RELEASE english version

The Korean artist Peter Kim at the Bilotti Museum of Villa Borghese with “On the edge of the shape”

This exhibition, curated by Maria Giovanna Musso, is dedicated to the relationship between form and emptiness, and in particular to archetypal theme of the vessel.

Carlo Bilotti Museum
Villa Borghese Orangery
June 22 to November 4 2018

Rome, 21 June 2018. Vases and shapeless skeins of colored threads. Especially the Vase, as an archetypal form, a timeless location in which to store the memory of the world, a form which separates and includes, where the finite and infinite converge.

Promoted by Roma Capitale, Department of Cultural Growth-Cultural Heritage Authority of the City of Rome, conceived and curated by Maria Giovanna Musso, supported by De Berg and organized by Comediarting, the exhibition of the Korean artist Peter Kim arrives in Rome in preview at the Carlo Bilotti Museum in Villa Borghese. Zètema Culture Project museum services.

Peter Kim, a Korean artist currently based in the United States, trained in Asia and Europe. His works have been exhibited in several museums and galleries in France, Japan, Hong Kong, South Korea, Belgium, Mexico, Serbia etc.

He combines inspirations from both the Eastern and Western symbolic universes.

The expressive research is characterized by a constant reminder to the archetypal themes of memory, of fractures in time and strains from the present, with particular reference to the relationship between nature and culture.

Kim chooses the line as a vehicle to access the deepest folds of reality. In his work the repeated line is used as a visual mantra, a gestural obsession which affects the space and builds a web intended to annex reality.

Like a drop digging a stone, or a sound expanding into whirlpools, the lines thicken up until they fill the void, wrapping it up and giving it a contour from which the figure takes shape.

The Bilotti exhibition presents a selection of Kim’s work mainly dedicated to the archetypal theme of the vessel, along with a series of drawings and some more matter oriented works (shapeless bundles of colored threads), placed in a thematic frame that enhances both the character of the venue and the peculiarity of an artist still little known in Italy.
Along with some videos providing a deeper insight into Kim’s artistic career, the works chosen for this exhibition are those in which the artist explores the memory of a suspended time, lingering at the edges of reality, insisting on the limits of the figure and the void that it outlines, on the brink of shape where the fate of things is decided.

Peter Kim
Peter Kim, born in 1967 in Gwangju (South Korea), graduated in 1998 at the École Nationale Superieur des Arts Plastiques (Marseille), and in 2000 at the National Superior Diplome of Plastic Expression (Marseilles), continuing his training in Europe with a Culture Course in Berlin for research on Max Ernst.

He currently lives and works in New York. His works are part of important public museum collections including the MAMAC (Modern and Contemporary Art Museum of Nice), the Art Museum Gwangju, and the Gwangju Kumho Culture Foundation in Seoul.
Peter Kim has held several solo and group exhibitions in Hong Kong, New York, Nice, Paris, Seoul, Belgrade, Strasbourg, Merida (Mexico).

INFO

Exhibition Title On the Edge of Shape

Museum address Museo Carlo Bilotti – Aranciera di Villa Borghese, Viale Fiorello La Guardia 6, Roma

Exhibiton time June 22 – November 4, 2018

Opening June 21, 2018 h. 6.30 pm – 20.00 pm

Hours Tuesday to Friday 1.00 pm – 7.00 pm
Saturday and Sunday 10.00 am – 7.00 pm
From 1 October the winter timetable:
Tuesday to Friday 10.00 am – 4.00 pm
Saturday and Sunday 10.00 am – 7.00 pm
(Admission allowed up to half an hour before closing time)

Ticket Free entrance

Pomoted by Roma Capitale, Assessorato alla Crescita culturale – Sovrintendenza Capitolina ai Beni Culturali

Curated by Maria Giovanna Musso

Info Info 060608 (tutti i giorni ore 9.00 – 19.00) www.museocarlobilotti.it; www.museiincomune.it

LASCIA UN COMMENTO

Please enter your comment!
Please enter your name here